Skupieni na różańcu

Przepięknie położony Pocysterski Zespół Klasztorno-Pałacowy w Rudach to miejsce, w którym odbyły się tegoroczne dni skupienia naszego duszpasterstwa pod hasłem „Różaniec jako modlitwa medytacyjna Kościoła”.

W dniach od 20 do 22 października 2023 r. ksiądz Tomasz Koryciorz pomógł nam na nowo odkryć „wieniec róż”, który w modlitwie medytacyjnej scen z życia Zbawiciela składamy na ręce Jego Matki.

2023_KA_Rudy 2023_KA_Rudy 2023_KA_Rudy

Uświadomiliśmy sobie, że prosimy Ją jednocześnie o modlitwę za nas w chwili obecnej i w śmierci godzinie. Odkryciem dla wielu było to, że do modlitwy różańcowej nie trzeba mieć konkretnej intencji. Sensem tej modlitwy jest zbliżenie do Boga, zobaczenie w poszczególnych tajemnicach życia Syna Bożego, Jego Miłosnego Oblicza. Poza tym dowiedzieliśmy się, że najlepszymi rozważaniami poszczególnych tajemnic różańcowych są słowa Pisma świętego.

„Maryja jest niedoścignionym wzorem kontemplacji Chrystusa…, a różaniec właśnie, wychodząc z doświadczenia Maryi jest modlitwą wyraźnie kontemplacyjną, wymaga powolnej modlitwy i spokojnej refleksji. Pozbawiony tego wymiaru jest jak ciało bez duszy i może stać się bezmyślną klepaniną formuł” - zaznaczał w swym liście o różańcu św. Jan Paweł II. Różaniec to Ewangelia w pigułce. Zażywaliśmy tę pigułkę na wspólnej Eucharystii, Adoracji Najświętszego Sakramentu, konferencjach i w modlitwie osobistej. W skupieniu pomagało uczestnikom to niezwykle tajemnicze, bogate w historię i cuda miejsce.

Uczestniczyliśmy w Mszy Świętej w cudownie ocalałej z pożaru kaplicy Matki Bożej Pokornej. Mieliśmy okazję zwiedzać z przewodnikiem opactwo i muzeum. Starą kolejką podziwialiśmy okolicę, wzięliśmy udział w wyścigu drezyn. W spacerze po pobliskich lasach delektowaliśmy się naturą.

2023_KA_Rudy 2023_KA_Rudy

Maryja błogosławiła, słońce się uśmiechało szeroko, a załoga kuchni dbała pysznie o nasze brzuchy. Chętni mogli zaopatrzyć się również w swojskie przysmaki w sklepie cysterskim. Dni skupienia obfitowały w modlitwę, we wspólną integrację, życzliwość, troskę i nieustanny, serdeczny uśmiech Księdza Tomka. W leśnym klimacie jesiennych liści, połyskujących promieniami słońca, tajemnicy chłodnych murów opactwa, zapachu Boga - jakże tam smakował różaniec. Nie bądźmy więc „gadatliwi jak poganie.” Skupmy się na różańcu, poznajmy Oblicze Jezusa.